Manualna skrzynia biegów jest jednym z najważniejszych elementów układu przeniesienia napędu w samochodzie. Służy ona do zmiany biegów i przenoszenia momentu obrotowego silnika na koła. Ponadto skrzynia biegów musi być w stanie odłączyć się od silnika, aby umożliwić przełączenie samochodu na bieg neutralny. Ale jak dokładnie dział manualna skrzynia biegów? Dowiesz się tego w dzisiejszym wpisie.
Jak działa manualna skrzynia biegów?
Jak sama nazwa wskazuje, manualna skrzynia biegów to taka, która zmienia samodzielnie biegów. W związku z tym wymaga ona pomocy kierowcy pojazdu w tym zadaniu, przy pomocy dźwigni biegów. Aby zmienić bieg, pedał przyspieszenia musi być zwolniony, a pedał sprzęgła całkowicie wciśnięty. W ten sposób silnik zostaje odłączony od skrzyni biegów, co ułatwia ruch dźwigni i pozwala na płynne zazębianie się biegów, zapobiegając uszkodzeniu mechanizmu. Po przesunięciu dźwigni zmiany biegów do pozycji odpowiadającej kolejnemu biegowi, należy zwolnić sprzęgło i wcisnąć ponownie pedał przyspieszenia w celu kontynuowania jazdy.
Ale jak działa mechanika stojąca za funkcjonowaniem manualnej skrzyni biegów? Według informacji od fachowców zajmujących się naprawą i sprzedażą skrzyni biegów fachowcy-od-skrzyni.pl jest ona połączona z szeregiem drążków zwanych “wybierakami”, które znajdują się na górze lub po bokach skrzyni i są ustawione równolegle do wałków, na których znajdują się różne biegi.
Najpopularniejszą konstrukcją manualnej skrzyni biegów jest konstrukcja o stałym przełożeniu, która składa się z trzech wałów: wejściowego, pośredniego i głównego. Trzy wały działają w następujący sposób: wał wejściowy jest napędzany ruchem silnika. Ten z kolei napędza ruch wału pośredniego, który obraca koła zębate wału głównego. Koła zębate obracają się swobodnie, dopóki nie zostaną zablokowane przez synchronizator, czyli urządzenie na wale głównym.
Jak działa synchronizator w manualnej skrzyni biegów?
Tak naprawdę to kierowca obsługuje synchronizator za pomocą drążka w samochodzie, który przesuwa tę część, aby włączyć wybrany bieg. Synchronizator zapobiega włączaniu biegów do momentu zsynchronizowania prędkości obrotowych wałów. Zapobiega to uszkodzeniu systemu. Składa się on z zębatego pierścienia, który jest umieszczony na tulei na osi.
W ten sposób, gdy kierowca wybiera bieg, powierzchnie cierne na piaście i przekładni zębatej się pokrywają. Powoduje to przeniesienie ruchu z koła zębatego na wał za pośrednictwem tulei, osiągając w ten sposób synchronizację dwóch wałów.
Przy ruchu dźwigni zmiany biegów, synchronizator przesuwa się na niewielką odległość wzdłuż tulei, aż jego zęby zazębią się z zębami po jednej stronie koła zębatego. W ten sposób piasta i koło zębate współpracują ze sobą. Jak widać, obsługa manualnej skrzyni biegów nie jest zbyt skomplikowana. Należy jednak używać jej ostrożnie, aby uniknąć uszkodzenia kół zębatych i synchronizatorów. Awarie nie należą do rzadkości, jednak nie musisz się martwić, skontaktuj się z fachowcami od skrzyni biegów: https://fachowcy-od-skrzyni.pl/skrzynie-biegow-bialystok/ którzy pomogą Ci w szybkim i skutecznym uporaniu się z każdą awarią manualnej skrzyni biegów.